Dünyayı bisikletle gezen iki çevre âlim Munzur Vadisi’nde doğal yaşamı araştırdı

Almanya’dan bisikletleriyle yola sâdır iki mekân bilimci, Tunceli’deki Munzur Vadisi Milli Parkı’nda doğal yaşamı inceledi.

Slovak Hanna Öllös ve Alman Jonas Sommer, ekosistemin önemine aksan fayrap etmek üzere tahminî 6 ay önce bisikletleriyle yolculuk yapmaya karar verdi.

Almanya’nın Frankfurt kentinden Singapur’a akıllıca yola sâdır iki ekolojist (kasaba bilimci), Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçerek Türkiye’ye geldi.

Bisikletle İstanbul ilkin görünmek üzere İzmit, Ankara, Adana, Hatay’a giden iki refik, Adıyaman gezilerinin peşi sıra Tunceli’ye ulaştı.

Kentte kıvrak tabiat fotoğrafçısı Hüseyin Çerden Çöpten ve Amaç Onaylama tarafından karşılanan iki yer bilim adamı, benzeri süre dinlendikten bilahare Munzur Vadisi Milli Parkı’nı musahabe etti.

Munzur Vadisi’nde tabii yaşamı inceleyip fotoğrafladılar

Yaklaşık 42 bin hektar alandan oluşan milli parkı gezen iki belde bilgin, yaptıkları araştırmalar sırasında yaban keçilerini ve endemik çiçek türlerini fotoğrafladı.

Çevre bilimciler, buradaki ziyaretlerinin arkası sıra Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon rotasında akıntı edecek.

Hanna Öllös, AA muhabirine, doğanın korunması ve biyoçeşitliliği icat etmek üzere ülkeleri gezmeye karar verdiğini söyledi.

Bisikletle yolculuk ederek doğayı elan ongun tanıdığını tabir fail Öllös, “Almanya’dan kaide çevirmeye başladık. Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı gezdikten sonra Türkiye’ye geldik. Hep bu ülkelerde natür korumacılar ile buluştuk. Altmıştan çok herif ve yapılanma merkeziyle görüştük. Domestik seviyede natür koruma ve bununla ilgili endişeler ve konular üzerine yoğunlaştık.” dedi.

“Haddinden Fazla endemik bitki gördük”

Öllös, Tunceli’bile birlikte Munzur Vadisi Milli Parkı’nı gezme fırsatı bulduklarını ve doğaya hayran kaldığını dile getirdi.

Milli parkın, dirim bilimsel tenevvü açısından çokça zengin olduğuna meni fail Öllös, “Yalnız bu bölgede kıpırdak ve eksantrik bölgelerde göremeyeceğimiz haddinden fazla endemik bitki gördük. Milli parkta akarsuların vadilerde şüphesiz aktığını ve vadilerdeki temas bölümde manzaranın nasıl değiştiğini gözlemledik. Burası bizi çokça şaşırttı ve bu manzarayı henüz aşkın keşfedip deneyimlemek için sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Jonas Sommer da arkadaşı Hanna Öllös ile doğanın korunması konusunda Avrupa’de mücahede yürüttüğünü belirtti.

“Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik”

Dünyanın değişik yerlerindeki doğal güzellikleri sarmak amacıyla seyahate başladıklarını nâkil Sommer, şöyle konuştu:

“Türkiye’dahi 2 ay geçirdik ve burada haddinden fazla fazla biyoçeşitlilik gördük. Kül hayatlarını doğayı korumaya adamış bir nice insanla görüştük. Şu zaman 6 aylık seyahatimizin böylelikle Munzur Vadisi Milli Parkı’ndayız. Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik. Şimdiye büyüklüğünde bulunduğumuz en büyük milli parktı. Rehberler bize endemik bitkileri ve çandır keçilerini gösterdi. Rakımla alay malay manzaranın ne kadar değiştiğini gördük.”

Sommer, sonbaharın gelişiyle Munzur Vadisi Milli Parkı’nda ulam değiştiren ağaçların güzelliğinden haddinden fazla etkilediğini anlattı.